Welcome to my blog on Quality, elearning, OER, OEP, OEC, and user generated content (UGC)


The posts in my blog will be both in English and Swedish.
Blogposterna kommer att vara både på svenska och engelska.

Tuesday, April 17, 2012

Open educational resources a question of quality for higher education


Öppna digitala resurser (OER) – en kvalitetsfrÃ¥ga för högre utbildning
This article was published in Nyheter och Debatt nr 3, s. 4. Högskoleverket, gå direkt till artikelnGo directly to the article (In Swedish).

Lärande sker i sociala sammanhang. Genom nätet är klassrummet idag globalt. Tusentals universitet, skolor och lärare i världen delar idag med sig av kursmaterial, föreläsningar, experiment, reportage och bilder så att andra kan återanvända materialet i sin undervisning.














Artikeln publicerades efter förfrÃ¥gan frÃ¥n HSV, som uppmärksamamt det nationella projekt som bedrivits under 2010/2011 OER-en resurs för lärande, finasierat av Kungliga biblioteket som ett led i deras Open Access satsning. Det nationella projektet syftade till att sprida kunskap om öppna lärresurser inom svensk högre utbildning genom att visa goda exempel och väcka debatt. Slutrapporten beskriver projektets omfattande informationsaktiviteter och pekar ut omrÃ¥den för framtida satsningar. Projektet genomfördes 2010 – 2011 av representanter frÃ¥n Ã¥tta lärosäten inom ramen för OpenAccess.se.

Den nationella OER-gruppen (i alfabetisk ordning) inom Nätverket för IT inom högre utbildning (ITHU) Lasse Bourelius (Blekinge Tekniska Högskola), Mats Brenner (Högskolan i Gävle), Keith Bryant (Mittuniversitetet), Alastair Creelman (Linnéuniversitetet), Åsa Forsberg (Lunds universitet), Margareta Hellström (KTH), Ebba Ossiannilsson (Lunds universitet), Fredrik Paulsson (Umeå universitet), Markus Schneider (Karlstads universitet), Alma Taawo (Fristående konsult) och Karin Wennström (Högskolan i Jönköping) argumenterar och föreslår i debatt artikeln att:

• Medel avsätts för riktade satsningar inom IT och lärande för högre utbildning.

• Tydliga nationella riktlinjer för att främja “öppenhet” och användning av Creative Commons utvecklas.

• Resurser allokeras för nationellt samordnad omvärldsbevakning.

• OER, OEP och OEC innefattas i kvalitetsutvärderingar.

5 comments:

  1. A great interview thanks. The writing appearance wonderful and that i hope you will be continue your journal with such reasonably smart writing. Follow this link wherever you may get some assistance on the admission facet of yours.

    ReplyDelete
  2. Good post,This article is identified with the bank and this idea is great to pay your bill at home and get info from https://www.essayeditor.biz/our-essay-editing-services/paraphrase-essay-service/ to manage all type of task. Individuals have no opportunity to go to the bank and pay their bill.

    ReplyDelete
  3. Wonderful post,This match is demonstrated so intriguing and individuals did not anticipate this sort of the intense match and here is esy to browse https://www.nursingcapstone.org/nursing-student-portfolio/ for unique task. Both the cooperative people are looking very inspiration and they played the diversion so well.

    ReplyDelete
  4. Wonderful post,Nobody can tell about the historical backdrop of the science in light of the fact that the general population utilize the science in an unexpected way and get info from read more to manage all type of task. This is where they individuals gather the information and perhaps the later individuals additionally think about the science.

    ReplyDelete
  5. If you are finding the best information then try here because summarizing online is best tool for the students. It'll help online.

    ReplyDelete